Rektor Jan slutter

Jan

- Jeg har jobbet i Osloskolen i snart 40 år, og i tillegg til mine 23 år som rektor, har jeg også jobbet som lærer på Tveita i 10 år og som undervisningsinspektør i 1 år, sier Jan.

- Og enda før det, da jeg var ferdig på videregående skole (gymnaset) i 1972, studerte jeg matematikk på Universitetet i Oslo samtidig som jeg tok vikarjobber i skolen. Og den aller første vikarjobben jeg hadde, var som lærer på Tveita skole i september 1972.

Da han var ny-utdannete lærer i 1977, fikk han fast jobb på Tveita, noe også hans kone Anne Grete fikk. Her jobbet han til 1988 da han overtok som undervisningsinspektør på Ellingsrudåsen skole hvor han ble i 5 år før han ble bedt om å ta et halvt års engasjement som rektor på Maridalen skole våren 1993.

- Men da rektorstillingen på Tveita ble ledig i august 1993, søkte jeg og fikk den. Denne stillingen hadde jeg faktisk gått og ventet på, og det var omtrent som å "komme hjem" da jeg var tilbake her på Tveita etter fem og et halvt år på andre skoler. Og her har jeg vært siden. Tveita skole er mitt andre hjem. Dette er skolen i mitt liv. En skole som jeg har bare gode minner fra.

Norsk skole, og Osloskolen i særdeleshet, har gjennomgått store forandringer i Jans tid som rektor på Tveita. Stadig nye planer har kommet. Satsingsområdene og strategiene har vært mange. Skolens rolle i samfunnet har bare blitt viktigere og viktigere, og i dag har skolen et langt større ansvarsområde enn den hadde for 20 - 25 år siden.

- Det har vært både utfordrende, spennende og morsomt å få være med å bidra til denne utviklingen. Og hvis jeg skulle ha valgt yrke og karriere en gang til, så hadde jeg valgt akkurat det samme.

Rektor Jan er "ektefødt" Oslo-gutt. Han har vokst opp på Oppsal, og har bodd hele sitt voksne liv på Hellerudtoppen, bare 2 kilometer fra Tveita. Men nå er det snart slutt på Tveita skole.

- Nå går jeg over i en ny fase i livet. Jeg har en stor og fin familie som jeg omgir meg med. Mine to barn er for lengst voksne, og for 12 år siden opplevde jeg den store gleden å bli bestefar. I dag har jeg tre barnebarn og et fjerde kommer i april. Jeg gleder meg til å få mer tid sammen med disse i årene fremover. Og min kone og "livsledsager" gjennom snart 50 år, Anne Grete, velger å gjøre det samme som jeg i løpet av denne våren. Hun er assisterende rektor på Godlia skole.

Stillingen som rektor på Tveita blir lyst ut i januar, og hvis alt går etter planen, vil den nye rektoren starte etter påske. Men dersom det blir en mellomliggende periode i april - mai, vil assisterende rektor Kari Helset fungere som skolens rektor til den nye kan overta.

- Jeg både gleder og gruer meg til å slutte, sier Jan. Jeg vil savne miljøet her på Tveita. Jeg vil savne alle mine fantastisk gode kolleger som hver eneste dag gjør alt de kan for at elevene våre skal ha en best mulig skole. Og jeg vil savne elevene. Jeg kan ikke tenke meg noe mer viktig og meningsfylt enn å jobbe med barn i skolen. Det har jeg gjort i 40 år, og minnene og inntrykkene vil jeg ta med meg inn pensjonistlivet.

Som rektor og som lærer har Jan i alle år utgjort en stor forskjell i elevenes liv her på Tveita skole. Hans sterke interesse og motivasjon for til enhver tid å gjøre det som er best for barna, er noe vi alle har registrert og satt stor pris på i disse årene, og noe vi alle vil huske ham for.

- Ja, kanskje har jeg utgjort en forskjell for elevene her på Tveita i alle disse årene. Kanskje har jeg gitt dem mye. Men jeg tror faktisk at elevene har gitt meg enda mer, sier Jan til slutt.